Tudatos etetés, eredményes horgászat.

Tudatos nagypontyhorgászat a Balatonon

Tavaly többször is sikerült eljutnom a Balaton különböző részeire horgászni. Sajnos kijelenthetem, hogy ezeken a túrákon nem volt sok sikerélményem és darabosabb pontyot nem sikerült szákba terelnem, viszont a víz teljesen rabjává tett. Az idei év tavaszán Mozsár János barátommal és csapattársammal ismételten elhatároztuk, hogy megpróbálunk a Magyar Tengerből is 1-1 kapitális pontyot egy fotó erejéig partra kényszeríteni. Azonban tudtuk, hogy a Balatonon minden egyes jobb halért meg kell küzdeni, mivel 60.000 hektárról beszélünk.

Balaton

Dupla helykeresés a Balatonon

Napjainkban egyáltalán nincs könnyű dolga annak, aki a Balatonon szeretne többnapos behúzós horgászatot folytatni. Bár a horgászathoz kapcsolódó törvények évről évre a horgászokat segíti, a nagy terület ellenére véleményem szerint korlátozottan számban érhetőek el horgászhelyek a Balaton partján. Hiába van egy szimpatikus szabad partszakasz, ha oda engedély nélkül sátrat állítunk az vadkempingezésnek minősül. Az információk elérhetősége is korlátozott, így nekünk rengeteg időben és energiába került, míg sikerült megfelelő horgászhelyet találni. Strandszezonon kívül (tehát május 1 előtt és szeptember 15 után) több eséllyel találhatunk megfelelő horgászhelyet, mivel a helyi önkormányzatokkal és magánkézben lévő kempingekkel is lehetőség van megegyezni. Strandszezonban ezek többnyire elérhetetlenek, így maradtak privát kézben lévő vízparti ingatlanok, valamint stéghelyek.

Nekünk az egyik nyugati medencében található község segítőkész önkormányzatával sikerült megegyezésre jutni és ezáltal a kezelésükben lévő strand területére állíthattunk tábort. Északi parthoz jellemzően a víz hamar mélyült, így a meghorgászható 350 méteres távolságban 3,2 méteres vízmélység volt jellemző. A horgászat megkezdése előtt 3-4 vízen töltött óra alatt tudtuk alapon feltérképezni az előttünk található területet egy tapogatórúd segítségével. Így utólag kijelenthetem, hogy ennek kulcsszerepe volt, mivel a taktikánkat teljes mértékben befolyásolták a következő helyi sajátosságok.

Az első 130 méteren a pár centis iszapréteg alatt a talaj kemény volt. Majd következett egy régi kövezés, ami az idő elteltével lerombolódott, így kb 50 méter szélesen általánosan 40 centi „magas” szikladarabok adtak otthon a borotvaéles kagylóknak. A vízoszlop magassága itt 1,8-2 méter volt. A kövezés a parttól 180 méterre ért véget és a mederfenék itt rövid távolságon belül letört a 3 méteres mélységre. Két meghorgászandó helyet jelöltünk ki magunknak. Az egyik a kövezés után található törést, míg a másikat 330 méter távolságra a parttól.

A taktika megválasztása a sajátosság figyelembe vételével

Minden horgászatom előtti taktika kialakításánál több mindent veszek figyelembe, többek között az időjárás előrejelzést. Azonban balatoni horgászatra készülve ez hatványozottan igaz, mivel viharos időjárás esetén másodfokú viharjelzés alatt tilos vízre szállni. A behúzásnál segítségünkre van minden esetben az etetőhajónk, viszont viharjelzés esetén a fárasztást is partról kell véghez vinnünk. A túránkra változékony időjárást jósoltak a meteorológusok, így fel kellett készülnünk, hogy nem mindig tudunk vízre szállni.

Balaton1

Esetünkben a nagy távolság mellett a kövezés okozta nehézség is feladta a leckét számunkra. A végszereléket úgy alakítottuk ki, hogy akasztás után a hal egyből elhagyja a súlyt, ezáltal ne a talaj közelében mozogjon, így próbáltuk minimalizálni annak az esélyét, hogy az éles kövek vagy kagylók elvágják zsinórunkat.

Korábbi tapasztalataink alapján a Balatonban rengeteg ponty található. Mi azonban a darabosabb példányokért érkeztünk, így már az első perctől fogva a szelektálni próbáltunk. Az etetést is ennek szellemében alakítottuk ki. Mindenféle magot és pelletet mellőzve, kizárólag 24mm-es bojlival etettünk nagy területen szétszórva, míg horog köré és a hajszálelőkére 30mm-es golyók kerültek. A Magyar Tengeren eltöltött korábbi túrák tapasztalataiból kiindulva 2 féle bojlit vittünk magunkkal. Az egyik a Hot Spice Oyster, ami egy fűszeres, csípős, osztrigás bojli és korábban nagy sikert értünk el vele már a Balatonon. Míg a másik a 2017-es újdonság a Secret Gold Capital bojli. A  Secret bojli kicsit hasonlít a Hot-ra viszont, nagy mennyiségben tartalmaz szénhidrátforrásokat, így bízhatunk szelektáló hatásában. A Secretet elsősorban 13 Celsius feletti vízhőfoknál ajánljuk és használat előtt érdemes minél jobban kiszárítani.

Bojli

Az elképesztő nagy terület miatt a Balatonon nehéz gyors eredményeket elérni. Az első napokban is fogtunk pár pontyot, azonban a halak a 6 és 9 kg közötti tartományba tartoztak. Az elején sok problémát okozott a kövezés és a nehézségek elhagyása, ezért a második halvesztés után észleltük, hogy azonnal változtatnunk kell. Hosszas gondolkodás után az egyik prémium kategóriás angol gyártónál találtunk egy aprócikket, amivel kiválthattuk a „hagyományos” ólomklipsz+gumiharangos megoldást és ennek köszönhetően a túra további részében az összes halat meg tudtuk szákolni, akár viharjelzés alatt a partról is!

Tudatos etetés, eredményes horgászat…

Miután már az első napokban is jelentkeztek a halak és megtaláltuk a tökéletes megoldást a nehézségekre, bizakodva vártuk azt, hogy mire ér be az etetésünk és találják meg a termetesebb pontyok is.

CAMERA

A harmadik napon különleges reggelre ébredtünk, mivel két botomra közel egy időben érkezett erőteljes húzós kapás. Jani partról, míg én csónakból fárasztottam és mindketten az eddiginél nagyobb ellenállást éreztünk. Közel egyszerre merítettük meg a két tövest, amik meghaladták a 15 kg-os határt. ( 16.30 kg és 16.60 kg)

SONY DSC

A reggeli halak fényképezése és visszaengedése után rövid időn belül követte egy hasonló méretben lévő társuk (15.10 kg – Secret Gold Capital)

Boldogságunk határtalan volt a pár óra alatt megfogott 3 db 15 kg-ot meghaladó ponty miatt. A napunk további része nagyon jó hangulatban telt, amikor délután Jani jelzője szólalt meg és egy elképesztő erőben lévő hal éhezett meg a Secret Gold Capital bojlira. Bő fél órás fárasztás után sikerült megszákolnunk Jani eddigi legnagyobb Balatoni pontyát, ami majdnem elérte a 20 kg-os álomhatárt.

Időközben a szél is felerősödött, így a túránk utolsó napján szinte végig viharjelzés volt. Annak ellenére, hogy nem mehettünk vízre, sikerült további 3 termetesebb pontyot fogni. ( Hot Spice Oyster- 18.30 kg, 16.20 kg és 15.10 kg)

16.20- Hot Spice Oyster

Máté 15.00

Összegzés:

Nagyon fárasztó napokon vagyunk túl, rendkívül sokat dolgoztunk a halakért és az időjárás sem volt partner a horgászatunk alatt. Mindezek ellenére azonban megérte minden egyes perce! Az 5 napos túra alatt 400 kg feletti összfogást értünk el, kb 11 kg-os átlagsúllyal. Összesen 7 db 15 kg feletti példányt szákoltunk, amiből az egyik pár gramm híján 20 kg-os volt. A két bojli egyformán működött, mindkettővel sikerült termetesebb halat fogni. A túra alatt ketten körülbelül 45-50 kg bojlit használtunk el. A minőségi csali mellett az aprócikkekből is a minőségre törekedtünk, ennek köszönhetően halvesztésünk szinte minimális volt. Átlagosan 35 centis PB Jellywire előke végén egy PB Alignerrel ellátott 4-es PB Curved KD horgot használtunk 2-3 cm-re elengedve a 30mm-es bojlitól. A horogcsali mellé minden esetben 4-5 szem bojlit raktunk PB PVA Tape segítségével.

bojli1

A halvédelemre fokozottan figyeltünk. A nagy szél és az erős hullámzás miatt az összes halat vízből engedtük vissza, nehogy a parti kövezéshez csapva bármi sérülést szenvedjenek.